Waarom een gebruiksvriendelijke website laten maken?

Gepubliceerd op: 26 januari 2021

Het belang van een gebruiksvriendelijke website wordt nogal eens onderschat. Er wordt vaak enkel in de basis gekeken naar details, terwijl het grote plaatje nogal eens ontbreekt. Soms kan het juist andersom zijn en is het grote plaatje wel compleet maar zijn belangrijke details overgeslagen. Vooraf moet je goed bedenken welke route bezoekers moeten doorlopen. Je brengt in kaart wat de customer journey is, welke zoekwoorden je op gevonden wilt worden en hoe de content aansluit op de zoekvraag. Dat zijn belangrijke aandachtspunten die een belangrijke rol spelen en van jouw website een gebruiksvriendelijke website te maken.

Wat is een gebruiksvriendelijk site?

Allereerst is het goed om uit te leggen wat precies een gebruiksvriendelijk website is en wat daarbij belangrijk is. Zoals zojuist al benoemd is het van belang dat je de juiste content op het juiste moment aan je bezoeker moet tonen. Verder wil je door middel van een goed design ervoor zorgen dat je website de aandacht trekt en prettig oogt. De navigatiestructuur en het gemak waarmee je van pagina naar pagina kunt navigeren speelt daarbij ook een grote rol. Ook mobielvriendelijkheid is van essentieel belang en kan ervoor zorgen dat bezoekers aanhaken of afhaken. Dit is nog meer een kleine opsomming van wat er van belang is. Dan hebben we het nog niet gehad over bijvoorbeeld call to actions op de site die voor een verhoogde conversie kan zorgen maar ook voor een goede navigatie.   

Hoe maak je een gebruiksvriendelijke site?

Het maken of laten maken van een website is de basis voor nieuwe klandizie. Hierbij komt naast een stuk designing ook wat codering kijken. Ben je handig met werken in de broncode? Dan kun je zelf al een heel stuk komen. Is dat minder het geval, dan kun je kiezen voor een closed source CMS en kun je door middel van enkele plugins al redelijk ver komen. Vaak is het handig om een specialist aan te laten haken, die jou advies kan geven over hoe je je website het beste in kan delen en sommige zaken uit handen kan nemen. Een website voor coaches, waarbij je onder andere online trainingen aanbiedt heeft weer hele andere benodigdheden dan een website voor de verkoop van tickets (daar zitten bijvoorbeeld weer meer webshop elementen in verwerkt). Denk vooral goed na en kijk ook gewoon een beetje af bij andere bedrijven hoe zij het hebben gedaan. Houdt altijd de bezoeker in gedachten, wat verwacht je op deze pagina te vinden en sluit dit aan bij de intentie van de zoeker. Laat wat mensen je website globaal bekijken en zorg dat je hun feedback meeneemt.

Mark

Chef content bij Online Marketing Club. Wat ik doe? Simpel: ervoor zorgen dat alle blogs geweldig worden!
Share This