Het belang van een huisstijl

Gepubliceerd op: 19 juni 2020

Een goede huisstijl is vandaag de dag belangrijker dan ooit. Met miljoenen bedrijven en merken over de hele wereld is het belangrijk dat die van jouw onderscheidend is! Met een goede huisstijl val je op en misschien nog wel belangrijker, je wordt onthouden. De huisstijl is de basis van alle uitingen die gedaan worden. Van logo tot flyer tot website, alles moet op elkaar aansluiten. Helaas zien we het nog te vaak gebeuren, bedrijven denken niet (goed) na over een goede huisstijl. Dat is een gemiste kans! Hieronder lees je er meer over.

Elementen van een goede huisstijl

In een huisstijl zitten verschillende elementen en deze zijn allemaal even belangrijk. Om te beginnen een logo. Dit is vaak de eerste uiting die mensen van je zien, een goed ontworpen logo is dus erg belangrijk. Ook zorgt een logo voor herkenning van jouw bedrijf. Als tweede een slogan, met een goede slogan weten mensen precies wat je doet en waar je voor staat. Als derde kleurgebruik, dit is ook een belangrijk onderdeel van de huisstijl. Hiermee valt of staat de uitstraling van je bedrijf. Als vierde typografie, ook dit draagt bij aan een goede huisstijl. Deze vier punten vormen de basis van je huisstijl. Daarnaast is het erg belangrijk om verdere toepassingen van de uitingen vast te leggen. Hierbij moet je denken aan de grootte van de afbeeldingen of logo. Maar ook welke kleuren wanneer gebruikt worden.

Toepassen van je huisstijl

De huisstijl is dé basis van alle marketinguitingen van je bedrijf. De huisstijl moet dus terug te zien zijn op visitekaartjes, enveloppen, briefpapier, flyers, social media posts en ga zo maar door. Voor elk ontwerp is de huisstijl dus belangrijk. Daarom moet er van te voren veel aandacht aan worden besteedt. Vooral wanneer je denkt aan het uitbesteden van ontwerpen is een huisstijl erg belangrijk. De ontwerpers weten dan precies wat je wil. Al je marketinguitingen zullen als consistent worden beschouwd, en dat zorgt voor een vertrouwelijke en professionele uitstraling.

Consistentie is key

Door middel van je huisstijl zullen alle marketinguitingen met elkaar samenhangen, consistentie dus. Wanneer je consistent bent in de marketinguitingen heeft dit positieve gevolgen voor je merk. Je merk zal eerder opvallen en daarnaast ook onthouden worden. Wanneer alle marketinguitingen samenhangen zullen de mensen een patroon gaan herkennen en gaan mensen weten wat ze van je kunnen verwachten. Wanneer je met een goede huisstijl als basis werkt, zullen meer mensen jou en je merk onthouden. Wie wilt dat nou niet?

Huisstijl laten ontwerpen door designers

Het bedenken en maken van een goede huisstijl is nog best lastig. Maak daarom niet dezelfde fout als vele andere bedrijven en laat je huisstijl ontwerpen door een professioneel bedrijf. Echt goede designers zijn vaak niet goedkoop en daarom wordt er vaak voor gekozen om de huisstijl zelf te ontwerpen. Uit ervaring kunnen we spreken dat het laten ontwerpen van een huisstijl zeker geen weggegooid geld is, maar een investering is die zich in de toekomst uitbetaald.

Mark

Chef content bij Online Marketing Club. Wat ik doe? Simpel: ervoor zorgen dat alle blogs geweldig worden!
Share This