Dé drie pijlers van SEO

Gepubliceerd op: 5 april 2022

Als je serieus aan de slag wilt gaan met de organische vindbaarheid van je website, is het belangrijk dat je bekend bent met de rankingsfactoren van Google. Deze drie pijlers vormen namelijk de basis voor alle rankingsfactoren die Google hanteert bij het bepalen van de rankings. Als online marketing specialist is het belangrijk dat je de drie pijlers kent en weet hoe je jouw website aan de hand hiervan kunt optimaliseren. Na het lezen van deze blog weet je precies wat de drie pijlers zijn en hoe je alles uit jouw organische vindbaarheid kunt halen.

Waar komen de drie pijlers vandaan

Voordat ik je vertel wat de drie pijlers precies zijn is het belangrijk om te weten waarom de drie pijlers van SEO in het leven zijn geroepen. Het is namelijk zo dat Google’s algoritme een gigantisch aantal rankingsfactoren gebruikt om zoekresultaten te bepalen.

Honderden rankingsfactoren

Deze honderdeden rankingsfactoren maken het moeilijk om goed overzichtelijk te krijgen hoe jouw website er voor staat. Daarom zijn de drie SEO pijlers in het leven geroepen. Alle rankingsfactoren kunnen we kwijt onder deze drie pijlers.

In de praktijk merk ik ook dat, wanneer je met een leek op het gebied van zoekmachine optimalisatie over de drie pijlers hebt, ze het veel sneller begrijpen. Het stukje SEO wordt zo voor hun een stuk behapbaarder.

De drie pijlers uitgelegd

De drie pijlers van SEO zijn:

  1. Techniek;
  2. On page SEO;
  3. Off page SEO.

Dit zijn dé drie meest belangrijke aspecten om een organische groei in Google te bewerkstellen. Voldoet jouw website aan al deze zaken dan is het niet de vraag of je meer bezoekers binnen gaat halen maar eerder hoeveel.

Pijler 1: Techniek

Het begint bij de basis van je website. Een technisch goede en snelle website. Gebruikersgemak staat bij Google hoog in het vaandel. Het is belangrijk om een technisch goede website te hebben die dit bewerkstelt. Google heeft hiervoor de ‘Core Web Vitals’ in het leven geroepen.

Core Web Vitals

De Core Web Vitals is een metrix dat Google hanteert om te bepalen of een website technisch voldoet aan de eisen om een gebruiksvriendelijke ervaring te bieden. Dit houdt bijvoorbeeld in dat de website snel is, en een bezoeker niet lang hoeft te wachten tot het de website te zien krijgt. Door mobile first indexering zal Google vooral kijken naar de mobiele versie van je website. Maar met de Desktop page experience update van februari 2022 geeft Google een signaal af dat het ook naar de desktop versie van je website kijkt.

Zo optimaliseer je voor deze pijler

In een notendop betekend het dat je website moet voldoen aan de volgende eisen:

  • Een snelle website;
  • Mobiel vriendelijke website;
  • Een veilige verbinding via SSL;
  • Geen opdringerige pop-ups.

Pijler 2: On page SEO

Je wilt dat wanneer mensen op je website komen, ze relevante content te zien krijgen. Het is daarom belangrijk dat je website is gevuld met hoogwaardige content die aansluit bij waar de bezoeker naar op zoek is. Dit begint bij het onderzoeken waar je doelgroep precies naar op zoek is.

Zoekwoordenonderzoek

Om te weten waar je doelgroep precies naar zoekt, is het goed om een zoekwoordenonderzoek uit te voeren. Zonder een zoekwoordenonderzoek weet je namelijk helemaal niet waar op gezocht wordt. Daarnaast kun je door middel van een zoekwoordenonderzoek achterhalen waar de meeste potentie ligt qua concurrentie.

Na het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek weet je waar je doelgroep op zoekt. Aan de hand hiervan maak je een contentplan en zorg je dat deze teksten geschreven worden. Vaak is het advies om dit door een professionele copywriter te laten doen.

Hoogwaardige content

Wanneer je begint met schrijven is het belangrijk dat je de bezoeker in je achterhoofd houdt en je kwalitatieve webteksten schrijft. Met AI gaat Google je teksten steeds beter begrijpen. Hierdoor is het schrijven van écht hoogwaardige content heel belangrijk.

On page optimalisaties

Als je website is gevuld met hoogwaardige content die aansluit op hetgeen waar je doelgroep op zoekt, is het tijd om on page optimalisaties uit te gaan voeren. Er zijn een aantal belangrijke zaken die je kunt doen om de content nog aantrekkelijker te maken voor je bezoekers en voor Google.

Voeg aan elke pagina een meta titel en omschrijving toe, zorg voor een goede interne linkstructuur en gebruik waar het kan, zoekwoorden. Door aan de slag te gaan met on page SEO help je Google jouw website beter te begrijpen. Dit wordt zeer op prijs gesteld en zorgt voor betere resultaten.

Zo optimaliseer je voor deze pijler

Om goed te scoren met jouw content is het belangrijk dat je aan de slag gaat met de volgende punten:

  • Hoogwaardige content;
  • Verwerk (op een natuurlijke manier) zoekwoorden in de tekst;
  • Interne linkstructuur;
  • Meta titels en omschrijvingen.

Pijler 3: Off page SEO

Als je website technisch goed staat en gevuld is met relevante en hoogwaardige content is het tijd om je autoriteit te gaan verbeteren. Google hecht veel waarde aan de autoriteit die een website heeft. In de praktijk merken we dat een website met een hogere DR (Domain Autoriteit, meetstaaf van Ahrefs) makkelijker en sneller rankt op zoekwoorden.

Autoriteit verhogen door middel van backlinks

De autoriteit van een website verhoog je door middel van backlinks. Backlinks zijn als het ware complimenten die een andere website geeft aan jouw website, door middel van een link. Zeker wanneer je een backlink ontvangt van een grote speler in jou markt, helpt dit om je eigen DR te verhogen. Dit zorgt namelijk voor een relevante backlink van een autoritaire website.

Hoe kom ik aan backlinks

Iemand linkt niet zomaar naar je. Het vergaren van backlinks is dan ook niet eenvoudig. Je zult actief op zoek moeten gaan naar websites die een link naar jou willen plaatsen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door super relevante content te schrijven, die waarde toevoegen aan een hun website. Een voorbeeld hiervan zijn de links die ik in deze blog heb geplaatst naar Ahrefs en Google.

Zo optimaliseer je voor deze pijler

De volgende punten zijn belangrijk bij het verhogen van je autoriteit;

  • Schrijf hoogwaardige content waar anderen graag naar linken.
  • Benader actief andere websites voor een backlink.

Waar moet je beginnen?

Na het lezen van deze blog kan ik me voorstellen dat je enorm enthousiast bent geraakt om zelf aan de slag te gaan met het verbeteren van je organische vindbaarheid. Mijn advies is daarom ook altijd om lekker te beginnen en te testen wat werkt voor jouw website. Elke branche is anders en vraagt om een andere strategie, ‘trail and error’ is hiervoor de beste methode. Mocht je vragen hebben dan beantwoord ik deze graag in de comments.

Frank

Werkzaam als SEO specialist en webdesigner. Loopt vooral warm voor de technische aspecten van SEO.
Share This