Je hebt een gloednieuwe app gemaakt, tof! Nu wil je deze natuurlijk in de App Store van Apple krijgen, zodat je deze aan de hele wereld kan laten zien. Heb je de app laten maken? Dan word je begeleid in dit proces. Maar als je zelf aan de slag bent geweest met ontwikkelen van de app, zal je deze ook zelf in de App Store moeten publiceren. In deze blog nemen we je in ieder geval mee in de te doorlopen stappen.
Stap 1: Apple Developer Program
De eerste stap is om jezelf aan te melden bij het Apple Developer Program. Bij Apple heb je twee soorten accounts, namelijk een privé account en een bedrijfsaccount.
Heb je een eenmanszaak? Dan kies je voor het privé account. Hierbij moet je rekening houden met het feit dat jij dan ook de enige bent die met dit account aan de slag kan. Het enige wat je dan nodig hebt is een creditcard en een geldig e-mailadres.
Ben je niet de enige in de organisatie die toegang zou moeten hebben? Dan kies je voor het bedrijfsaccount. Over het algemeen is dit voor de meeste bedrijven de meest logische keuze. Naast een creditcard en een geldig e-mailadres moet je dan ook in bezit zijn van een D-U-N-S nummer. Dit is een internationale KvK nummer en kan je gratis aanvragen bij D&B.
Dit alles moet nog wel even geverifieerd worden en daar kan enige tijd overheen gaan. Het is daarom aan te raden om dit al zo snel mogelijk aan te maken.
App in de App Store kosten
Dan kunnen we meteen antwoord geven op de vraag: wat kost een app in de App Store? Om je app in de App Store te zetten (en houden) moet je 99 dollar per jaar betalen. Hier heb je logischerwijs je creditcard voor nodig.
Stap 2: Informatie toevoegen en certificaten signen
Je app is af en je hebt een account aangemaakt, dan is de volgende stap om informatie toe te voegen. Denk aan een titel, de omschrijving en de app-icoon. Dit alles moet vooraf de livegang ingesteld staan. Ook moet je in deze stap de leeftijdsgrens van de app gaan bepalen door middel van de checklist van Apple.
Nu moeten er ook gesigneerde certificaten toegevoegd worden aan de apps. Hierbij gaat het om het development certificaat en het publicatie certificaat. Deze kan je gemakkelijk zelf aanvragen in je zojuist aangemaakte Apple Developer Account.
Stap 3: Testen, testen, testen
Een volgende belangrijke stap in het app ontwikkelproces is het testen. Het uitvoerig testen is belangrijk voor een goede gebruikerservaring. Je kan de app gaan testen met de app: TestFlight. Je kan zowel intern als extern gaan testen door middel van TestFlight.
Intern testen
Als je een app intern wilt gaan testen kan je tot maximaal 100 mensen uit je eigen team uitnodigen. Op deze manier kan je op verschillende Apple devices je nieuwe app gaan testen met degene die in je team zitten. Vanuit daar kan iedereen ook direct feedback geven in deze app. Dit doe je door een screenshot te maken tijdens het testen.
Extern testen
Wil je het groter aanpakken? Dan kan je ook extern testen. Hierbij kan je tot wel 10.000 externe gebruikers je nieuwe app laten testen. Dit kan door het uitnodigen van testers via hun e-mailadres of door een open link te creëren waar iedereen zich bij aan kan melden. Bij extern testen zal de app wel eerst gecheckt moeten worden door Apple.
Stap 4: Publiceren en laten verifiëren door Apple
Na uitvoerig testen is je app eindelijk klaar om live te gaan. Om je app in de App Store te publiceren moet je gebruik maken van iTunes connect. Met deze tool van Apple kun je jouw app uploaden naar de App Store. iTunes connect kan je makkelijk bereiken via het menu in je developer account. Voeg alle gevraagde informatie toe en publiceer de app.
Nadat je de app hebt gepubliceerd zal deze onder review komen te staan. Hier geeft Apple meer informatie over het review proces en de meest voorkomende fouten. Binnen 24 uur wilt Apple 50% van de nieuwe apps gereviewd hebben en 90% willen ze binnen 48 uur gecheckt hebben. Gelukt? Gefeliciteerd! Je nieuwe app staat nu live in de App Store.
De juiste strategie bij lancering
Nu je app online staat in de App Store ben je er nog niet. Om je nieuwe app ook succesvol in te zetten is de juiste app marketing strategie van groot belang. Van meer downloads tot meer in app aankopen, met goede marketing haal je alles uit je app.
Hulp bij het ontwikkelen van een app? Of de lancering van je app? Neem contact op met onze specialisten voor een vrijblijvend kopje koffie en een goed gesprek.